Článek představuje jeden typ metodického materiálu, jehož cílem je rozvoj schopnosti řešeni slovn í úlohy pomocí rozvoje čtenářských dovedností. Materiály typu porovnávání jsou založeny na navození porovnání strategií řešení slovní úlohy dvou fiktivních dětí. Žáci jsou nejdříve otázkami vedeni k rozboru textu slovní úlohy a uvědomění si, jací aktéři v ní vystupují a jaké jsou mezi nimi vztahy.
Jsou doporučeny i jazykové otázky, pomocí niž učitel matematiky či učitel českého jazyka může využít slovní úlohu jako podklad pro rozvoj jazykových dovedností. Jádro práce spočívá v porovnání dvou řešení fiktivních žáků.
Mohou to být řešení správná i nesprávná. Žáci jsou vedeni k tomu, aby pochopili danou strategii a uměli zdůvodnit její jednotlivé kroky a u nesprávných řešení identifikovali podstatu chyby. Tímto způsobem se mohou seznámit s různými strategiemi řešení slovní úlohy a naučit se reflektovat podstatu chyb, jichž se žáci při řešení slovních úloh často dopouští.