Charles Explorer logo
🇬🇧

Učebnice přírodních věd jakožto opora pro rozvoj environmentální gramotnosti

Publication at Faculty of Education |
2023

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

V celosvětovém i lokálním měřítku dochází v současnosti k zásadním změnám životního prostředí. Stejně tak dochází k posunu ve vnímání těchto změn a rozrůzňují se názory na jejich řešení v sociální i politické perspektivě.

Uvedená problematika se dostává do popředí i ve vzdělávání. Pro relevantní rozhodování a jednání ve společnosti je žádoucí rozvíjet environmentální gramotnost každého žáka.

K tomu je zapotřebí poskytovat učitelům odpovídající oporu. Roli potenciálně realizovaného kurikula sehrávají učebnice.

Cílem výzkumu proto bylo zjistit, jak jsou vybrané kognitivní aspekty environmentální gramotnosti zohledňovány v českých učebnicích pro základní školy. Hodnocené aspekty environmentální gramotnosti vychází z dokumentu NAAEE (2019).

Konkrétně byly posuzovány znalostně orientované kategorie environmentálních procesů a systémů. Analyzováno bylo 127 učebnic pro výuku přírodovědných vzdělávacích oborů.

Bylo zjištěno, že aspektům environmentální gramotnosti je v učebnicích přírodních věd věnována poměrně malá pozornost. Ve více než polovině učebnic byly alespoň v implicitní podobě identifikovány pouze aspekty neživé systémy Země, živé systémy Země a interakce člověk s prostředím. Naopak nejméně jsou zohledňovány aspekty kultura a změna a konflikt.

Zjištění ukazují na nedostatečnou oporu pro rozvoj environmentální gramotnosti ve výuce přírodovědných předmětů poskytovanou učitelům učebnicemi. Zároveň vytváří podklad pro další inovace a tvorbu vzdělávacích materiálů.