Charles Explorer logo
🇨🇿

Česká Evropa jako proximon: Případ obnovy vzdělávání skrze digitalizaci

Publikace na Fakulta sociálních věd |
2023

Abstrakt

Evropská unie již od roku 2020 zamýšlí po covidové pandemii obnovit Evropu jako politický a sociální region včetně národních ekonomik, a to tím, že se Evropa stane digitálnější, zelenější a odolnější. Co ale znamená ono "Evropská unie zamýšlí"? Některé materializace se nacházejí v dokumentech, které tento záměr stanovují, obhajují a plánují, jedná se tak o určité sociotechnické imaginace (Jasanoff and Kim 2015).

Ovšem vzhledem k tomu, že kromě záměru, také Evropská unie spustila finanční pobídky v hodnotě "EUR723.8 billion in loans" (European Commission n.d.), které mohou využít právě národní vlády, se materializace onoho záměru posouvá do zajímavých sfér a měřítek. I přes veškeré diagnózy post-nacionalismu, post-geografie a post-statismu, se v těchto pobídkách známé rozměry a míry spíše reprodukují - za financování jsou zodpovědné vlády (stát) národně-politických států (politická geografie).

Jedná se ale o celou skutečnost, jež se vytváří kolem této obnovy Evropy? Předkládaný výzkum začínal jako snaha dát sociologický smysl otázce jak po Evropě, tak po českém vzdělávacím prostoru, která by nebyla uzamknutá v administrativním myšlení.