Problematice vzdělávání nadaných žáků se dlouhodobě nedostává dostatečné pozornosti především v kontextu řešení problematiky vzdělávání žáků s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem textu je představit, jaké vyučovací metody a organizační formy využívají učitelé pro práci s nadanými žáky na prvním stupni základních škol.
Ve vztahu k tématu šetření byl zvolen kvalitativní přístup, konkrétně design případové studie. Jako případy bylo definováno pět záměrně vybraných základních škol, výzkumný vzorek tvořilo šest prvostupňových učitelů.
Sběr dat probíhal metodou polostrukturovaných rozhovorů a obsahovou analýzou dostupné školní dokumentace. Pro analytické šetření byla zvolena metoda otevřeného kódování, data byla poté komparována technikou kontrastování, přičemž vzniklo šest kategorií, které byly dále interpretovány.
Výsledky šetření poukazují na nedostatky především ve spolupráci škol s organizacemi, které podporují vzdělávání a rozvoj nadaných žáků, naopak pozitivně byly hodnoceny aspekty přípravy a práce učitelů s nadanými žáky a to nejen z hlediska vzdělávání, ale též z hlediska socio-emočního rozvoje.