Středoškoláci a studenti vysokých škol často citují různé mediální produkty (jako jsou filmy, televizní pořady a televizní reklamy) v různých komunikačních situacích, zejména jako prostředek identifikace se svou sociální skupinou. Jejich citáty často obsahují ironii, humor, jazykovou hru a kreativitu.
Rozpoznáváme snahu o originální vyjádření, které zdůrazňuje stylizaci nebo obraz autora. Zkoumáme tyto citáty především z hlediska jejich mediálního zdroje a funkce v komunikačních situacích (nejčastěji fatické, estetické, ale také expresivní nebo direktivní).
Zaměřujeme se zejména na nová média, která jsme zachytili v rámci částečného pr ůzkumu mezi studenty v roce 2023. Pozorujeme změny v používaných mediálních pretextech ve srovnání s předchozími desetiletími a další trendy (jako je tendence k vulgarizaci).
Zatímco v předchozích letech zahrnovaly mnohé citované zdroje reklamy a filmy (vnímané jako kultovní nebo rodinné), aktuálně citované pretexty často směřují k virálním internetovým videím.