Článek představuje jeden typ metodického materiálu, jehož cílem je rozvoj schopnosti řešeni slovní úlohy pomocí rozvoje čtenářských dovedností. Klíčovou charakteristikou materiálů typu variované úlohy je skutečnost, že tento rozvoj činí prostřednictvím žákova hlubšího porozumění vnitřní struktuře slovních úloh.
Tyto metodické materiály jsou určené především pro 2. stupeň ZŠ, eventuálně žákům S Š a nabízí vždy jednu základní úlohu a k ní její dvě až tři velmi podobné variace zasazené do stejného kontextu. Odlišnost úloh tkví v matematické struktuře, která mnohdy vede k různým strategiím řešení. Žáci jsou vedeni nejprve ke společné práci s textem základní úlohy a následně k jejímu individuálnímu a skupinovému řešení.
Po společné diskusi a představení různých způsobů řešení žáci volí jednu z dalších variovaných úloh a to buď úlohu k procvičení, nebo výzvu. Následuje opět individuální a skupinová práce v závěru doplněná o reflexi zaměřenou na zkoumání rozdílností a specifik jednotlivých úloh.