Charles Explorer logo
🇨🇿

Defektologie učící? Formování české speciální pedagogiky v letech 1953–1964

Publikace na Filozofická fakulta |
2023

Abstrakt

V roce 1953 publikoval lékař a vysokoškolský pedagog Miloš Sovák teoretické základy defektologie, vědy zaměřené na jedince s tělesným, mentálním a smyslovým postižením. Někteří současníci považují Sovákovu prezentaci za počátek moderní české speciální pedagogiky. Sovák považoval sociální vztahy za nejdůležitější složku prostředí, v němž se aktér výchovou a vzděláváním ocitá a v němž se udržuje. Zjednodušeně řečeno: prostřednictvím pracovního výkonu v kontextu budování socialismu v Československu padesátých let. Po nástupu komunistické diktatury měla defektologie nahradit meziválečnou nápravnou pedagogiku a pedopatologii, i když Sovák rozvíjel starší názory publikované ve 30. a 40. letech 20. století, včetně období nacistické okupace. Přestože defektologie byla pevně zakotvena v aktuálních společensko-politických souvislostech a představovala dobově podmíněnou společenskou praxi, reprodukce jejích odborných poznatků byla omezena řadou vnějších okolností, včetně zrušení samostatné univerzitní katedry, absence katedrového časopisu nebo redukce jejího kurikula v pregraduálním studiu.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)