Příspěvek se zabývá problematikou tvorby školních (ŠVP) a třídních vzdělávacích programů (TVP) v předškolním vzdělávání. Cílem studie bylo zjistit, jaké názory mají studenti-učitelé z fakult připravujících učitele mateřských škol v České republice na kncipování vzdělávacího obsahu ve školních a třídních vzdělávacích programech a s jakým pojetím jejich tvorby se ve své pedagogické praxi setkávají.
Data byla získána dotazníkovým šetřením v letech 2020 a 2021 mezi studenty-učiteli kombinované formy bakalářských a magisterských studijních program ů fakult připravujících učitele mateřských škol v České republice (celkem 1001, návratnost 35,6 %). Pro tento příspěvek byla využita data od respondentů pracujících na pozici učitelky v mateřské škole (N = 224).
Výsledky ukázaly, že tvorba ŠVP mateřských škol je silně zatížena pedagogickou tradicí sociocentrického přístupu. Převažuje chronologické pojetí uspořádání vzdělávacích obsahů ve školních kurikulech (63 %).
Téměř třetina učitelů si vytváří třídní vzdělávací programy na celý rok dopředu. Pouze 44 % respondentů navrhuje vzdělávací témata v průběhu školního roku.
V názorech respondentů převažovalo flexibilnější pojetí zdůvodňované respektem k dítěti, avšak přesto se v dílčích výpovědích stále projevovalo nepochopení principu osobnostně orientovaného vzdělávání.