Charles Explorer logo
🇨🇿

Hledání Japonska. Transkulturní inspirace ve výtvarné edukaci

Publikace na Filozofická fakulta, Pedagogická fakulta, Fakulta sociálních věd |
2023

Abstrakt

Text ukazuje jednu z podob transkulturně zaměřené výtvarné edukace. Publikace propojuje participativní a kooperativní strategie současného evropského umění s japonskými uměleckými postupy.

Seznamuje čtenáře s formami performativního, akčního a procesuálního umění. Mapuje několikaměsíční spolupráci českých pedagogů s japonskou uměleckou skupinou Scale Laboratory, se studenty učitelství a s pedagogy základních škol, která vyvrcholila společnou performancí (scénografi e, tanec, hudba) uskutečněnou v rámci Pražského Quadriennale. Hybridní výzkumný model vychází z art-based action research (ABAR). Text představuje výtvarnou edukaci otevřené formy. Takto dimenzovaná výuka využívá procesů akce a reakce, improvizace a vizuálního dialogického jednání. Rozvíjí schopnost aktérů vnímat osobní tvůrčí proces, stejně jako schopnost zapojit se do procesu kolektivní tvorby. Cílem takové edukace je, aby se aktéři učili vnímat sociální vazby a dynamiku skupiny a dokázali je využít při tvůrčím procesu. Lidé mohou prostřednictvím umění komunikovat a utvářet svoji kulturní identitu. Participativní akce mohou pomoci posilovat sociální soudržnost. Jejich základem by mělo být uvědomění si hodnot komunity. Umění rozvíjí životní dovednosti, podporuje tvůrčí potenciál a dává lidem šanci na změnu přístupu k řešení problémů.

Cílem publikace je zaplnit mezeru v současném výtvarném vzdělávání v oblasti otevřených kreativních procesů a vizuálních forem současného umění a zároveň zaplnit nedostatek výukových materiálů pro výuku výtvarné výchovy.