Charles Explorer logo
🇬🇧

Přechodné pocity/stavy (vjabhičári bháva)

Publication at Faculty of Arts |
2023

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

2. Jaký je vztah přechodných stavů ke stálým? Tradičně nejkomentovanější verš celé Nátjaš. je bharatova definice rasy: Vibhávánubhávavjabhičáribháva samjógát rasa nišpati, neboli rasa vzniká ze směsi příčin a účinků (a) přechodných stavů.

Jedním z výkladových problémů této definice je proč se explicitně neopírá o stále stavy, nýbrž o stavy přechodné. (úmyslné vynechám hlavní problém, tj, co je to rasa a kde se nachází) Naší pracovní verzí je že je to proto, že bharata byl praktik a takřka výhradně jediné co divák na jevišti uvidí a uslyší jsou ztvárnění stavů přechodných. Bharata k tomu dodává ještě dvě přirovnání: tak jako chuť (rasa má vedle štávy ještě význam chuť) vzniká smíšením rýže, zeleniny koření a dalších ingredienci, tak také rasa vzniká smíšením bháv.

Dále pak na otázku proč jsou některé stavy stálé, jiné jen přechodné, odpovídá tak, že v divadle jsou stálé stavy něco jako král nebo osoba s přirozenou autoritou, zatímco ostatní stavy jsou jeho družina nebo pomocníci. Komentátor Abhinavagupta k tomu dodává, že stálý stav je hrdinovi vlastní po celou dobu hry (například vytrvalost, v případě hrdinské nálady) zatímco přechodné stavy se střídají.