Charles Explorer logo
🇨🇿

Možnosti využití paměťových technik při kreativní práci s textem ve výuce

Publikace na UNIVERZITA KARLOVA, Ústav jazykové a odborné přípravy, Filozofická fakulta |
2022

Abstrakt

Příspěvek v úvodní části seznamuje s nízkou úrovní čtenářské gramotnosti českých žáků 2. stupně základních škol, již dokládají výsledky mezinárodních testů PISA i pravidelná šetření České školní inspekce. Následně navrhuje čtyři cesty, které mohou přispět k nápravě nepříznivé situace v této oblasti. Podrobněji se pak věnuje kreativním čtenářským metodám, ale hlavně paměťovým technikám, jež lze při práci s textem využít pro rychlejší a lepší zapamatování si nabytých poznatků a důležitých pojmů, jejich uložení do dlouhodobé paměti a spolehlivé vybavení v případě potřeby.

Práce s populárně -naučným textem s využitím konkrétních postupů, metod a vybraných mnemotechnik na základě provedeného aplikovaného výzkumu je popsána v závěrečné části příspěvku.