Příspěvek je věnován poradenské práci se studenty s poruchou autistického spektra (PAS) na vysoké škole. Na základě práce s klienty Akademické poradny Pedagogické fakulty UK budou uvedeny oblasti, kde studenti s PAS potřebují podporu. Představena budou také specifika fungování studentů s PAS projevující se v oblasti studijních kompetencí a v sociálně-emoční oblasti.
Zřejmě není třeba zdůrazňovat, že studenti s poruchou autistického spektra jsou "jiní". Vzhledem k narušení socializačních procesů u daných poruch vykazují jedinci s PAS často obtíže v porozumění sociálním vztahům, zákonitostem a sociální komunikaci, což způsobuje nápadnosti v jejich chování a projevech. Mluvíme u nich o neurodiverzitě, tedy neurologické variabilitě, kter á zakládá individuální odlišnosti ve funkci centrálního nervového systému. Ty jsou pak patrné v chování, což ale primárně nemusí znamenat zhoršené fungování, určitá variabilita v lidské populaci by měla být chápána jako přirozená (Silberman, 2015).