Charles Explorer logo
🇨🇿

Výukové materiály k videohře Playing Kafka

Publikace

Abstrakt

- Při ověřování hry a didaktických materiálů se potvrdilo, že hra dokáže otevřít řadu zásadních témat a literárních rovin románu Proces a věrohodně zprostředkovat zážitek z četby Kafkova díla. Proto může být hra a provedení jedné z modelových hodin v rámci standardní vyučovací hodiny jakýmsi úvodem, předehrou k četbě celého díla a jeho interpretaci v další výuce.

- Hra plní funkci aktivizační a motivační: může sloužit jako motivace k četbě celého díla či dalších Kafkových děl.

- Každá výuková situace může, ale nemusí být zarámována evokací zjišťující určité prekoncepty o Kafkově životě a díle a stručnou reflexí formou dvou (či více) jednoduchých reflektivních otázek. Toto "zarámování" je využito ve třetí modelové hodině.

- Nabízené modelové hodiny jsou určeny pro jednu 45minutovou vyučovací hodinu a počítají s tím, že dojde k sehrání hry v rámci jedné vyučovací hodiny. Je však možné nechat hru odehrát mimo vyučovací hodinu a pak by bylo možné věnovat v samotné vyučovací hodině více prostoru pro hlubší diskuzi a interpretaci, případně zařadit čtení ukázky či ukázek z románu.

- Dalšími možnostmi reflektivních aktivit by mohlo být kladení otázek (ať už uzavřených, ověřujících porozumění, nebo otevřených, podporujících interpretaci), volné psaní na vybrané téma, tvorba argumentačního eseje, následné pozorné čtení první a poslední kapitoly románu a jejich případné srovnání.

- Jednotlivé lekce byly testovány jak ve vyšších ročnících základní školy (v 8. a 9. třídě, případně v tercii či kvartě osmiletého gymnázia), tak na střední škole. Výstupy se podle věku, čtenářské zkušenosti a interpretačních dovedností liší svou komplexností, hloubkou a šířkou.