Badatelsky orientované vyučování (BOV) je jedním ze způsobů, jak si osvojit přírodovědné dovednosti, a tím i přírodovědnou gramotnost. Tento výzkum se zaměřuje na to, jak žáci vnímají úroveň začlenění aspektů BOV do výuky přírodopisu v rámci tématu sovy.
Cílem výzkumu bylo zjistit, jak žáci vnímají hodiny s různou integrací aspektů BOV z hlediska atraktivity, užitečnosti a rozvoje komunikačních a intelektových dovedností, konkrétně spolupráce a zpracování informací. Byly vytvořeny tři lekce na téma sovy, jedna na úrovni strukturované BOV, druhá nasměrované BOV a třetí bez prvků BOV.
Výzkumu se zúčastnilo 87 žáků druhého stupně z ákladní školy (7. třída). Po každé lekci byl použit dotazník s 9 otázkami na Likertově škále.
Na základě kvantitativní analýzy bylo zjištěno, že žáci si uvědomují přínos BOV v některých sledovaných aspektech. Tyto výsledky se podobají výsledkům podobných studií provedených na vysokoškolských a středoškolských studentech.
Povědomí o těchto přínosech je důležité pro vnitřní motivaci studentů.