Charles Explorer logo
🇨🇿

Co potřebují jednotlivé skupiny studentů se specifickými potřebami při vysokoškolském studiu?

Publikace na Pedagogická fakulta |
2023

Abstrakt

Studentům se specifickými potřebami se oficiálně dostává podpora při vysokoškolském studiu. Pro potřeby příspěvku jsme analyzovali posudky funkční diagnostiky, tedy jednu ze tří podmínek statutu studenta se specifickými potřebami, a to na Univerzitě Karlově. Posudky funkční diagnostiky, které slouží pro nalezení vhodných forem podpory při studiu, jsou v Akademické poradně PedF UK zpracovány prostřednictvím individuálního setkání se studenty všech fakult univerzity.

Monotématické číslo časopisu přineslo týmu možnost prezentovat výsledky zpracovaných posudků z let 2015-2022, v jednotlivých kategoriích studentů se specifickými potřebami. Celkový počet analyzovaných posudků byl 417. Věnovali jsme pozornost podpůrným opatřením realizovaných při výuce, se zřetelem ke kategoriím specifických potřeb, ale také servisním a organizačním opatřením, které dané skupiny nejvíce potřebují (např. tlumočení, asistentské služby aj.). Opomenuty nezůstaly ani obecně doporučované přístupy v "lidské" rovině, zaměřili jsme se také na identifikaci obtíží, které jsou pro jednotlivé skupiny studentů typické.

Úvodní část podává rozbor počtu studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Karlově - v rozmezí let 2012-2022. Dokumentován je nárůst počtu studentů se specifickými potřebami, který však i tak neodpovídá výskytu daných obtíží v populaci. Příspěvek se také v diskusi zamýšlí nad důvody tohoto stavu.