Příspěvek zkoumá překážky a kritická místa vzdělanostní dráhy mladistvých dívek v ústavní výchově, které byly umístěny na specializované oddělení s adiktologickou podporou. Cílem studie byla analýza konkrétních faktorů, které brání či komplikují středoškolské studium.
Data byla sbírána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s klientkami, pedagogickými zaměstnanci zařízení pro výkon ústavní výchovy, pedagogickými zaměstnanci školních zařízení, kam klientky docházejí a rodiči klientek. Analyzována byla také dokumentace oddělení, kde jsou účastnice výzkumu umístěny.
Na základě analýzy konečné baterie dat bylo identifikováno šest hlavních kategorií, které jsou zásadní pro sledování kritických míst vzdělanostní dráhy dospívajících dívek se zkušeností se zneužíváním látkových návykových látek v ústavní výchově: sebehodnocení, finanční problémy, nevhodný výběr oboru studia, problémy na základní škole, styl výchovy a nedostatečná informovanost třídních učitelů.