Učební materiály představují klíčový prvek v procesu výuky a vzdělávání umožňující efektivní přenos informací a usnadňující učení žáků i studentů. Přírodovědné texty kromě textové části typicky zahrnují také další komponenty, jako jsou tabulky, grafy a různé druhy netextových reprezentací (na makro, sub-mikro nebo symbolické úrovni), prezentované prostřednictvím reálných obrázků, modelů, vzorců, rovnic či symbolů.
Dosavadní výsledky naznačují, že práci s těmito komponentami nebývá věnována pozornost, což se může negativně projevit na schopnosti studentů samostatně používat učební materiály. Tato studie se proto zaměřuje na analýzu učebních materiálů pro chemii a jejich vliv na učení studentů VŠ.
V první fázi budou provedeny pre-testy pro výběr vhodného vzorku studentů pro další část výzkumu. U vybraných studentů reprezentujících jak úspěšné, průměrně úspěšné i neúspěšné řešitele bude sledováno, jak efektivně využívají poskytnuté učební materiály a především jejich oborově-specifické komponenty.
K získání dat bude využita metoda eye-trackingu, doplněná o retrospektivní think-aloud a rozhovory. Na základě výsledků bude možné formulovat doporučení pro doplnění učebních materiálů o patřičné signalizace ke zvýšení srozumitelnosti pro studenty, zároveň budou navrženy postupy rozvoje příslušných schopnosti studentů pracovat s jednotlivými komponentami učebních materiálů.
V příspěvku je představena metodologie výzkumu.