Charles Explorer logo
🇨🇿

Jak studenti postupují při vyčíslování chemických rovnic v appletu: eye-trackingová studie

Publikace na Pedagogická fakulta |
2023

Abstrakt

Vyčíslování chemických rovnic je žáky často vnímáno jako náročné a neoblíbené téma. Tato studie se zaměřila na schopnost studentů prvního ročníku (N=11) vyčíslovat chemické rovnice pomocí interaktivního apletu.

Kromě samotných chemických rovnic jako symbolického zápisu nabízel applet submikroskopické modely odpovídající rovnici a znázornění poměru atomů. Pokrok studentů ve vyčíslování rovnic v appletu byl zaznamenán pomocí eye-trackingu a poté dále vysvětlen prostřednictvím retrospektivního rozhovoru.

Výsledky poukazují na skutečnost, že studenti vyčíslují chemické rovnice převážně na symbolické úrovni a nejsou schopni využívat submikroskopickou oporu. Zároveň bylo zjištěno, že schopnost více než poloviny studentů vyčíslovat chemické rovnice nedosahuje úrovně požadované středoškolskými učebnicemi chemie.

Analýza postupů také odhalila nejčastější potíže, se kterými se studenti při vyčíslování chemických rovnic setkávají. Výzkum poskytuje pohled na to, jak školní praxe přenáší toto téma do výuky chemie.