Akademické psaní bývá konceptualizováno jako proces a zároveň produkt. Akademické banky frází jsou nástrojem, ve kterém se tyto dvě koncepce prolínají, tedy kde se produkty (existující texty, jako např. články v časopisech) rozkládají do menších celků (kroků a frází), které se pak používají v procesu tvorby nových textů.
V tomto článku zkoumáme možnosti a meze popisu těchto menších celků pro výzkumné a didaktické účely a v této souvislosti představujeme nově založenou frázovou banku. Zvažujeme různé vědecké a pedagogické přístupy k akademickému psaní a poskytujeme přehled existujících akademických frázových bank, především klíčové University of Manchester Academic Phrasebank, kterou vytvořil John Morley.
Zaměřujeme se na to, jak byly její principy a struktura využity k vytvoření podobných nástroj ů pro jiné jazyky. Následně popisujeme návrh a vznik České akademické frazebanky, jejíž inovativním prvkem je propojení do Českého národního korpusu, konkrétně subkorpusu českých odborných textů.
Reflektujeme procesy konceptualizace banky frází, jejích základních jednotek a funkcí, excerpce frází, propojení s korpusem a různé problémy, se kterými se během toho můžeme setkat. Závěrem jsou nastíněny možnosti použití frázové banky v českojazyčné žánrové pedagogice.