Charles Explorer logo
🇨🇿

Diferenciace učebního úkolu jako princip rozvoje inkluzivního přístupu k žákům v primárním vzdělávání

Publikace

Abstrakt

Heterogenní kolektivy se v současné škole skládají ze studentů bohatého spektra jazykového, etnického, socioekonomického a kulturního. Od školního roku 2016/ 2017, dle vyhlášky č.27/2016 Sb. se implementace společného vzdělávání stala očekávanou realitou inkluzivního vzdělávání, jako uspokojování sociálních a vzdělávacích potřeb všech žáků.

Základním východiskem inkluzivního vzdělávání je dle Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ zajištění srovnatelné a vysoce kvalitní výuky na základních školách zavedením vnitřní diferenciace a individualizace, která umožní kvalitnější vzdělávání různorodých kolektivů žáků. Při výuce matematiky se učitelé setkávají s nejrůznějšími postoji žáků k řešení zadávaných úloh a způsoby osvojování si nových vědomostí a dovedností.

Mnozí učitelé k tomu nicméně nejsou dostatečně připraveni a relevantní odborné literatury a výzkumných šetření, které by jim v praxi pomohly je velmi málo. Záměrem výzkumného projektu je analýza pedagogických prostředků diferenciace učebního úkolu a analýza aspektů obtížnosti, rozsahu, obsahu, časového hlediska zadání.

Součástí výzkumu bude také využití dvou teoretických konceptů: Konceptu zóny nejbližšího vývoje a Bloomovy revidované taxonomie vzdělávacích cílů při tvorbě a implementaci diferencovaných úloh. Cílem výzkumného projektu bude prostřednictvím kvalitativního výzkumného designu, založeném na zúčastněném pozorování a polostrukturovaných rozhovorech zmapovat u 7 učitelů ze 3 krajů ČR, jaké způsoby diferenciace učebního úkolu využívají v reálném procesu výuky s ohledem na individuální předpoklady a potřeby žáků v předmětu matematika.

Výzkum bude zacílen na žáky 3.-4. třídy základní školy. Plánovaný projekt bude navazovat na rozpracovaný výzkum provedený u identického výzkumného vzorku, 7 učitelů, který byl proveden v letech 2020-2021 v 1. a 2. ročníku základní školy.

Cílem tohoto projektu bude sledovat pokrok učitelů a jejich postupný vývoj při využívání prostředků pro diferenciaci učebního úkolu ve výuce žáků 3. a 4. ročníku základní školy. Přínosem výzkumu bude poskytnutí nových perspektiv a metod pro praxi učitelů při konstrukci a realizaci matematických úloh a implementaci diferenciovaného přístupu, který respektuje individuální potřeby a schopnosti žáků v současném inkluzivním vzdělávání.