Tento text je přílohou metodiky "Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol prostřednictvím řešení slovních úloh: Metodika", jež pracuje se slovními úlohami jako se svébytnými textovými útvary i z hlediska jazykové a čtenářské gramotnosti. Principy, na nichž je metodika založena, zohledňují výsledky didaktického, lingvistického a psychologického výzkumu.
V materiálu je didakticky zpracováno 7 metodick ých listů typu Variované úlohy pro přímé použití ve výuce matematiky, případně českého jazyka. Materiály typu Variované úlohy obsahují jednu základní úlohu a další dvě či tři její variace.
Variované úlohy se od základní úlohy na pohled příliš neliší (jsou zasazeny do stejného kontextu), avšak odlišují se svou matematickou strukturou, která mnohdy vede i k odlišnému způsobu řešení. První variace je velmi podobná základní úloze, zatímco druhá ji přesahuje, různými způsoby rozvíjí a rozšiřuje (je např. komplexnější, obsahuje více informací či podúloh, vyžaduje obrácený postup řešení apod.). Úlohy se liší svou náročností, žáci si tak mezi nimi mohou volit dle svých schopností či preferencí.
Možnost volby hraje důležitou motivační roli. Vhodné je iniciovat diskusi zaměřenou na shodné a rozdílné prvky všech řešených úloh, což může přispět k hlubšímu porozumění matematické i jazykové stavbě slovní úlohy.
Text je doplněnou podrobným popisem, jak tyto konkrétní typy metodických listů použít ve výuce.