Charles Explorer logo
🇨🇿

Kreativita v kontextu vzdělávací praxe - spolupráce učitele s umělcem ve výuce jako předpoklad rozvoje kreativity a změn v pedagogické praxi učitele

Publikace na Pedagogická fakulta |
2023

Abstrakt

Projekt se zaměřuje na zkoumání postojů pedagogů nad tématem kreativity ve vzdělávání. Zabývá se možnostmi rozvíjení kreativity ve formálním vzdělávání skrze zapojování postupů a technik z umělecké/kreativní praxe.

Zkoumá spolupráci pedagoga s umělcem ve výuce různých předmětů, sleduje možné změny v praxi pedagoga a mapuje dopady této spolupráce na jeho další praxi a kreativitu. Jedná se o výzkumný projekt s využitím metod kvalitativního výzkumu, jehož výchozím designem je (více) případová studie. Řešitelka bude pozorovat spolupráci vybraných učitelů a umělců ve výuce v projektu Školy pro budoucnost.

Spolupráci bude dokumentovat, mezi použité výzkumné metody patří: pozorování, hloubkové rozhovory a analýza dokumentů (plánovací a evaluační formuláře, reflektivní deníky učitele a umělce, dotazník, transkripty rozhovorů a setkání učitelů). Dále bude skrze archiv Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání (SPKV) sledovat pedagogy opakovaně zapojené do projektů kreativního vzdělávání, jejich spolupráci s umělci a dopady této spolupráce na praxi učitele. Účastníky výzkumu tedy budou učitelé nově zapojení do projektů kreativního vzdělávání i opakovaně zapojení učitelé.

Tento kvalitativní výzkum a jeho následná analýza bude prováděna v několika krocích během čtyř let, kdy vyústí ke konečným analýzám a interpretacím výzkumných zjištění. Sběr dat v projektu Školy pro budoucnost probíhá od února 2021 do června 2022, řešitelka je tedy v polovině.

Aktuálně plánuje předběžnou analýzu jednoho případu (spolupráce jedné dvojice učitel - umělec). Analýza archivu SPKV proběhne ve 2. - 3. ročníku studia.