Příspěvek informuje o průběžných výsledcích studie, která má za cíl prověřit povědomí o vybraných základních znalostech z oblasti sociálně právní ochrany dětí u studentů posledních ročníků na Pedagogické fakultě, Univerzity Karlovy. Dotazníkového šetření se dosud zúčastnilo 1000 respondentů.
Průběžné výsledky (2019 - 2022) poukazují na nedostatečné kompetence, např. 86 % studentů nedokázalo objasnit kompetence a možnosti zapojení učitele (školy) při plnění tzv. individuálního plánu ochrany dětí. 72 % respondentů nedokázalo vyjmenovat 3 konkrétní situace, kdy je nutná spolupráce učitele (školy) se sociálním pracovníkem. Objasnit pojem předběžné opatření upravující poměry nezletilého dítěte dokázalo 31,7 % respondentů.
Autorkám se potvrzuje hypotéza, že je nezbytně nutné na spolupráci při ochraně dětí studenty připravovat (teoreticky, ale především prakticky) již během pregraduálního studia. Možným řešením je například pořádání videokonference či vytvoření kurzu/ů, který by navštěvovali budoucí učitelé, ale i studenti jiných fakult (studijních programů).
Kurz/y by měl/y být realizován/y hlavně prostřednictvím praktického nácviku.