Úvod: Komunitní prevence zaměřená na problematiku rizikového chování hraje klíčovou roli při podpoře zdravější společnosti a ochraně blaha jednotlivců, přičemž klade důraz na proaktivní opatření ke zmírnění nepříznivých účinků rizikového chování. Cíl: Cílem studie bylo zhodnotit specializované vzdělávací moduly pro oblast adiktologick é prevence z pohledu vzdělávaných účastníků.
Metody: Vzdělávací moduly byly implementovány jako součást projektu COPERISK, soustředěného v Orlové, Havířově a městské části Praha 11 a realizovaného v letech 2021-2024. Do hodnocení se zapojili účastníci sedmi různých vzdělávacích modulů, z nichž tři byly nabízeny online a čtyři prezenční formou. Část respondentů se účastnila více vzdělávacích modulů.
Celkem se studie zúčastnilo 868 respondentů, průměrný věk byl 46,6 let, průměrná délka praxe v oblasti prevence 6,9 let; v souboru převažovaly ženy (81,6 %). Výsledky: Odborné vzdělávací akce podpořené prostřednictvím komunitního preventivního projektu byly hodnoceny pozitivně.
Moduly tváří v tvář byly z hlediska subjektivního přínosu hodnoceny příznivěji než online. Závěry: Celkově byly všechny vzdělávací moduly přijaty kladně.
Online školení vyniká v širokém šíření informací, zatímco živé školení je nejvhodnější pro praktický rozvoj dovedností a interaktivní učení.