Roku 1765 odjíždí J.G. Herder vyučovat na gymnázium v Rize.
Zde formuluje své první pedagogické teze, které následně sepisuje o čtyři roky později při své cestě z Rigy do Francie. Journal Meine Reise (1769) je tak hlavním pedagogickým spisem, který nám zanechal.
Když po roce 1800 připravuje W. Humboldt svou vysokoškolskou reformu, není náhodou, že právě tento spis mu padne do rukou a stane se tak jedním z hlavních pilířů nového vzdělávání.
V první části svého příspěvku tak hodlám představit původ Humboldtovy reformy, a to především s ohledem na výše zmíněný Herderův text a jeho pojetí vzdělání. V druhé části se chci nicméně věnovat praktičtějšímu tématu, tedy jak aplikovat tento dobový přístup dnes zejména v oblasti výuky filosofie na vysokých školách.
Pokusím se tak navrhnout výukový program filosofie, jaký by mohl probíhat na technických fakultách, a který by přitakával tomu, jak chápe vzdělání J. G.
Herder a W. Humboldt.