Prevence rizikového chování, která se zaměřuje na děti a dospívající, postrádá v České republice systematickou provázanost v úvahu přicházejících participujících subjektů. Příčiny tohoto stavu spočívají zejména v nejednotné gesci za výkon prevence, ve financování subjektů provádějících primární prevenci, nedostatku lidských zdrojů, neexistenci jednotného konceptu pregraduálního vzdělávání a obecně nedocenění významu prevence.
Cílem článku je představit ty subjekty, které jsme zapojili do tvorby komunitní prevence v rámci projektu Vývoj a pilotní ověření regionálního vzdělávacího modulu prevence duševního onemocnění dětí a dospívajících s důrazem na rizikové chování (dále jen "COPERISK" - ZD-ZDOVA1-12). Současně vysvětlujeme jejich roli v komunitní prevenci.
K dosažení cílů byla zvolena metoda záměrného výběru odborných subjektů, vztahujících se k uvedeným třem formám rizikového jednání. V rámci tohoto výběru byla provedena obsahová analýza aktivit těchto subjektů v rámci prevence a byly zarámovány do cílů projektu.
Vytvořit efektivní a komplexní systém komunitní prevence je v našich podmínkách výjimečnou záležitostí. V oblasti rizikového chování, specificky závislostech, sebepoškozování a u poruch příjmu potravy, je tvoření komplexu všech v úvahu přicházejících subjektů velmi komplikované.
Komunitní prevence v ČR nemá tradici a je relativně novým prvkem primární prevence. Nejsou na zapojení se do ní připraveny subjekty, jichž se to týká.
Dalším faktorem komplikujícím jejich zapojení je nedostatečné vnímání potřeby vytvoření fungujícího systému, nedostatečné vnímání vlastní role v komunitě a obavy z nedostatečného legislativního oprávnění k takové spolupráci.