Na základě výzkumu žákovských korpusů a současné lingvistické teorie lze vytvářet a ověřovat hypotézy o akvizici sloves a na nich založených syntaktických struktur a vyvozovat závěry pro výuku češtiny jako cizího jazyka. Výzkum žákovského korpusu MERLIN (Hudousková, 2023) ukázal, že se zvyšující se jazykovou úrovní se významně nezvyšuje znalost dalších významů ani valenčních rámců jednotlivých sloves a že i na vyšších úrovních pokročilosti se nerodilí mluvčí omezují na užívání malého počtu centrálních sloves.
Cílem jazykové výuky na úrovni B2 a vyšší je proto zvýšit počet sloves a jejich významů, které nerodilí mluvčí aktivně užívají. V tomto směru je nezastupitelná role žákovských korpusů (pro češtinu CzeSL a MERLIN), které poskytují představu o jazykové kompetenci nerodilých mluvčích na různých úrovních pokročilosti, umožňují ověřování lingvistických hypotéz o akvizici jazyka a lze je také využít k didaktickým účelům pro identifikaci struktur, které nerodilí mluvčí (ne)užívají ve srovnání s rodilými mluvčími češtiny.