Pandemie SARS-CoV-2 ovlivnila chod celé vězeňské služby. Vzhledem k nebezpečí, které toto onemocnění větší koncentrace osob představovalo, byla přijata
řada interních opatření stanovených protiepidemiologickou komisí. V době, kdy byly zavřené všechny školy, tvořila škola pro odsouzené výjimku. Formu vzdělávání určovala vězeňská služba dle aktuální epidemiologické situace. Distanční výuka nemohla být z preventivně bezpečnostních důvodů realizována on-line.
Opatření, která byla ve věznicích v době pandemie přijata, mohou však významně přispět k urychlení modernizace výukových metod, které jsou běžnou součástí vyspělých vězeňských vzdělávacích systémů. Teoretická studie předkládá počty a složení osob ve výkonu trestu odnětí svobody, možnosti jejich vzdělávání s odkazem na příslušnou legislativu a vyzdvihuje význam tohoto vzdělávání v celkové resocializaci trestaných jedinců. Přibližuje průběh vzdělávání odsouzených v ČR v době pandemie Covid-19 a upozorňuje na negativa, které přinesla distanční výuka. V samém závěru pak seznamuje s pilotním projektem vzdělávání odsouzených formou e-learningu, který přináší zásadní zlom ve vzdělávání osob ve výkonu trestu v ČR.