Charles Explorer logo
🇨🇿

Postoje žáků k přírodním vědám - výsledky výzkumu PISA 2006

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta |
2009

Abstrakt

Přestože fyzika i další přírodní vědy hrají důležitou roli v rozvoji moderní civilizace, v posledních letech je zaznamenáván pokles produkce lidských zdrojů v oblasti přírodních věd a technologií. Mezinárodní výzkum PISA, který se v roce 2006 zabýval zejména přírodovědnou gramotností, se zaměřil také na zjišťování postojů patnáctiletých žáků k přírodním vědám.

Informace o postojích žáků se získávaly jednak v rámci dotazníkového šetření, některé z otázek pak byly přímo součástí přírodovědných úloh. Postoje se zjišťovaly ve čtyřech oblastech: podpora vědeckého zkoumání, důvěra ve vlastní schopnosti v přírodních vědách, zájem o přírodní vědy a odpovědnost vůči zdrojům a životnímu prostředí.

V článku jsou shrnuty nejdůležitější výsledky a uvedeny ukázky otázek z jednotlivých zkoumaných oblastí spolu s konkrétními výsledky žáků z České republiky, Slovenska, Finska, Japonska a celkovým průměrem pro země OECD.