Charles Explorer logo
🇨🇿

Stackelbergerovské vůdcovství s produktovou diferenciací a endogenním vstupem: porovnávací analýza a limitní případy

Publikace |
2008

Abstrakt

Dovolíme-li v tradičním Stackelbergerově uspořádání s produktovou diferenciací endogenní vstup, získáme opačné výsledky než v tradičním uspořádání. Na rozdíl od tradičního Stackelbergerovského uspořádání se zisk vůdce na trhu zvětšuje s klesající diferenciací.

Důvodem je tvrdší konkurence vzešlá z pravděpodobnějšího výskytu produktů, což znamená méně firem vstupujících na trh. Na druhou stranu stoupající diferenciace produktů směrem k jejich možnostem vyúsťuje v nekonečný počet vstupujících subjektů na trh.

Pro velké trhy pak zisk vůdce postupně vymizí. Tedy struktura trhu se spíše blíží k monopolistické konkurenci než k standartnímu monopolistickému výstupu s exogenním počtem následovníků.