Charles Explorer logo
🇨🇿

Morální kompetence a morální postoje u studentů lékařství

Publikace na 1. lékařská fakulta |
2007

Abstrakt

Průřezová studie zkoumala schopnost morálního posouzení a morální postoje 310 českých a slovenských a 70 zahraničních studentů na Lékařské fakultě Karlovy Univerzity v Hradci Králové, Česká republika. K posouzení schopností morálního posouzení a morálních postojů a jejich závislosti na počtu semestrů studia, pohlaví, národnosti a náboženství byl použit Lindův test.

Schopnosti morálního posouzení se snižovaly u českých a slovenských studentů se zvyšujícím se věkem; u studentů z jiných zemí se nezvyšovaly. Vliv ostatních faktorů nebyl prokázán u žádné skupiny studentů.

Morální postoje se nemění; všichni studenti bez rozdílu národnosti preferovali post-konvenční hladiny morálního posouzení (Kolbergovo 5. a 6. stádium). Fakt, že schopnost morálního posouzení u českých a slovenských studentů klesala s věkem a počtem dokončených semestrů není optimistickou známkou: studenti medicíny, kteří měli za sebou méně semestrů byli morálně daleko kompetentnější.