Week
Theme
Topics
Introduction 1
Experiences and differences in writing
● Why writing?
● L1 writing
● L1 writing instruction
● Differences in English (L2) writing
● L2 writing instruction
● Challenges in EFL writing
Elements of English writing 2
Analysis of structure
● Structure of English writing
● Paragraphing
● Argumentation 3
Writing for an audience
● Reader-orientation
● Linguistic elements
Theories of composition 4
The writing process (Part one)
● Origins
● Advantages for English writing
● Brainstorming 5
The writing process (Part two)
● Outlining
● Planning structure
● Planning language 6
The writing process (Part three)
● Drafting
● The revision cycle
● Timing 7
Genre and genre-based approaches
● Models and awareness
● Scaffolding
● Role of the teacher 8
Applications of genre-pedagogy
● Maturita and Cambridge genres
● EAP writing
Feedback on Writing 9
Structural feedback
● Core areas of focus
● Micro-structure
● Macro-structure 10
Language-related feedback
● Core areas of focus
● Grammar
● Syntax
● Vocabulary and word choice
Practical applications 11
Role of writing
● Learning to write vs. writing to learn
● Individual differences
● Task-based language teaching 12
Assigning writing
● Assigning writing tasks
● Managing written assignments
● Setting expectations
● Differences in age/skill levels 13
Evaluating writing
● Positive and negative feedback
● Balancing priorities
● Giving marks
Cílem kurzu je seznámit budoucí učitele angličtiny se základními prvky vyučování psaní a teorie kompozice a připravit je na výuku psaní ve středoškolské výuce angličtiny. Studenti získají schopnost analyzovat písemný projev studentů angličtiny, ovládnou klíčové teorie soustředící se na výuku psaní a naučí se je aplikovat na výuku a plánování vyučovacích aktivit.
Kurz spojuje výsledky soudobého výzkumu s praktickými strategiemi a vybavuje budoucí učitele nástroji pro efektivní výuku této řečové dovednosti. Kurz vychází ze zhodnocení obtíží a překážek při výuce psaní, zaměří se na popis klíčových charakteristik písemného projevu z pohledu žáka a potřeb žánrově orientované výuky.
Studenti se dále naučí podávat zpětnou vazbu a efektivně začleňovat psaní do pravidelné výuky. Kurz je určen budoucím angličtinářům i všem, kdo se zajímají o výzkum psaní a teorie kompozice.