Charles Explorer logo
🇨🇿

Čeština pro krajany

Předmět na Filozofická fakulta |
ACCE00159

Sylabus

Opakovaný zápis povolen. V sylabu níže nejsou opakovány následující informace:

-       průběžně budou zadávány úkoly (zaměřeny zejména na českou mluvnici), k nim bude podávána zpětná vazba, 

-       v každém semináři bude prostor věnován:  1)    dovednosti mluvení, zaměřeno zejména na diskusi související s oblastmi uvedenými v sylabu níže,  2) cvičením týkajících se problematických oblastí z české mluvnice. 

Konkrétní realizace sylabu bude uzpůsobena jazykové úrovni studentů. 

Sylabus 1. týden: sledování jazykové úrovně frekventantů

-       konkrétní profily frekventantů-krajanů 

-       doporučená literatura ke studiu

-       vysvětlení principu práce, vysvětlení vypracování domácího úkolu 

-       rozvoj řečových dovedností: materiály ke zjištění jazykové úrovně   2.–4. týden: K životu českých krajanů 

- potřeby krajanů z různých hledisek (např. politické, sociologické, lingvistické) 

- aktuální zpravodajství z ČR s dopadem na komunitu krajanů 

- rozvoj řečových dovedností:  2. týden: řečová dovednost: čtení s porozuměním  3. týden: řečová dovednost: poslech s porozuměním 4. týden: řečová dovednost: psaní     5.–8. týden: Méně rozšířené jazyky z pohledu pluriilingvismu

- bilingvismus, multilingvismus, plurilingvismus 

- podpora státu/ů, vzdělávání krajanů (děti, dospělí), potíže a jejich řešení 

- rozvoj řečových dovedností:  5. týden: řečová dovednost: čtení s porozuměním  6. týden: řečová dovednost: poslech s porozuměním  7. týden: řečová dovednost: psaní    9.–11. týden: Národní povědomí

- zprostředkování české kultury krajanům, prohlubování jejich národního povědomí a budování jejich vztahu ke vzdělávání v češtině 

- blíže o krajanech a posilování jejich kořenů v ČR 

- rozvoj řečových dovedností:  9. týden: řečová dovednost: čtení s porozuměním 10. týden: řečová dovednost: poslech s porozuměním 11. týden: řečová dovednost: psaní     12. týden: závěrečný seminář

- shrnutí poznatků

- test

- opakování vybraných mluvnických oblastí, zaměření se na problematické řečové dovednosti

Anotace

Seminář je určen studentům, kteří jsou uživatelé češtiny jako jazyka zděděného (tzv. krajané). Předmět je založen na individuálním přístupu ke studentům, na sledování jejich úrovně češtiny jako jazyka zděděného a na zvyšování jejich komunikačních schopností a dovedností. Z těchto důvodů seminář probíhá výhradně v malé skupině. Práce spočívá především v plnění domácích úkolů, konzultacích a v diskusích nad problematickými oblastmi, kterým studenti čelí a na které je třeba nahlížet specificky (nikoli z perspektivy výuky jazyka cizího ani jazyka mateřského). V současnosti nejsou na trhu učebnice pro uvedenou cílovou skupinu ani není propracována systematická metodika pro výuku češtiny jako jazyka zděděného, proto budou do semináře připravovány speciální materiály zohledňující potřeby seminaristů.

Link na seminář: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_NDZiMTFmZjgtNDNmMS00MDNlLWE2ZGQtMzk2ZWIwYWM2NzAy%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%2271cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917%22%2c%22Oid%22%3a%22bed139d9-2966-47d5-9771-424825d74984%22%7d