1) Základní pojmy (digitalizace, konvergence, média, multimédia, nová média, digitální média, konvergentní média, problematičnost užívání pojmu nová média, kyberprostor, hypertextualita interní a externí, interakce, komunikační rutiny, redakční rutiny, mediální logika, mediální formáty)
2) Medializace internetu a internetizace masových médií (internet jako médium, proměny tisku, rozhlasu i televize zapříčiněné nástupem internetu, ekonomické aspekty, rozšíření služeb poskytovaných mediálními i nemediálními organizacemi, transmediální produkty a projekty)
3) Nové zdroje informací (míra odklonu od tradičních zdrojů, sociální sítě jako zdroj informací, důvěryhodnost zdrojů, ověřování informací, závislost na klávesnici)
4) Kvalita novinářských produktů (tlak na aktuálnost, režim nepřetržitých uzávěrek v online žurnalistice, kvalita poskytovaných informací, přebírání nepravdivých a smyšlených informací)
5) Dělba práce mezi novináři a přizpůsobování se novým technologiím (profesní aspekty, redakční kolektiv a vztahy v něm, vnímání prestiže novinářské profese, očekávání veřejnosti, vztah novinářů k novým technologiím, technologická zdatnost novinářů)
6) Zpravodajské místnosti a možnost jejich uspořádání (decentralizované, centralizované, integrované, online oddělení)
7) Zpětná vazba ze strany příjemců mediálních produktů a gatekeeping (posilování zpětné vazby, kanály zpětné vazby, zapojování publika do tvorby mediálních produktů, utváření představ o preferencích příjemců ze strany mediálních organizací, členové publika v roli novinářů, participační kultura)
8) Typologie zpravodajských serverů a jejich charakteristika (mainstreamové zpravodajské servery, servery s kategorizovanými odkazy, komentářové servery, diskuzní servery)
9) Proměny paradigmatického modelu žurnalistiky (model žurnalistiky z počátku
20. století, kybereuforie, kyberdystopie, současné vývojové trendy žurnalistiky a kyberžurnalistiky v kontextu paradigmatického modelu)
10) Metodika výzkumů proměn žurnalistiky v éře nových médií (konstrukce výzkumného záměru, uplatnění kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod, zpracování a vyhodnocování dat, interpretace výsledků) BONUS (bude zařazeno do harmonogramu dle časových možností pozvaného hosta) Nová média a právo (přednáška Mgr. Jana Klapala, téma nebude předmětem zápočtového testu ani studentských vystoupení)
Cílem volitelného předmětu Proměny žurnalistiky v éře nových médií je přiblížit posluchačům, kteří se hodlají hlouběji zabývat problematikou nových médií, změny, kterými prošla a stále prochází novinářská profese v souvislosti s nástupem a následným rozmachem nových médií, přičemž nová média jsou chápána ve smyslu nejen technologických procesů a zařízení, které se používají při výběru, přenosu a příjmu informací, ale i ve smyslu společenských procesů. Důraz bude kladen na samostatnou práci frekventantů. V rámci prvního semináře jim bude zadán a specifikován úkol, při jehož řešení by měli prokázat schopnost pracovat s adekvátními prameny a uplatnit získané teoretické poznatky.
Výuka bude vedena seminární formou u kulatého stolu pro 15 studentů. Na úvodní výklad vyučujícího k příslušnému tématu (dle harmonogramu) bude vždy navazovat přibližně třicetiminutové studentské vystoupení. Po něm bude následovat diskuze, při níž by prezentující měl(a) zvládat kvalifikovaně zodpovídat dotazy z pléna.