Charles Explorer logo
🇨🇿

Aplikovaná hudební teorie II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBH4H032A

Sylabus

Předmět sestává ze tří disciplín, jež jsou tematicky navzájem propojeny.

Stěžejní část obsahu předmětu je zaměřena na církevní modalitu a její zasazení do kontextu: hudebněteoretického (modalita, základy kontrapnuktu) intonačně a sluchově analytického hudebně historického

Modalita, rozšířená tonalita a atonalita, základy kontrapunktu:

Modalita církevní

Modalita fólklórní, exotická a modalita 20. století

Rozšířená tonalita (alterace, akordy neterciové stavby, zahuštěné akordy, akordické kombinace)

Volná a organizovaná atonalita

Základy kontrapunktu

Intonace a sluchová analýza:

Církevní a exotické mody

Připravené chromatické tóny

Volné nástupy alterovaných stupňů

Zvětšené a zmenšené intervaly

Harmonické kadence s mimotonáulními dominantami

Rytmická cvičení (malé a velké trioly, dvoutečkovaný rytmus, nepravidelné dělení dob)¨

Dějiny hudby (od pravěku po rok 1750):

Úvod do tématu + periodiazace dějin hudby + hudba dávných kultur

Vznik gregoriánského chorálu – „římsko-franská syntéza“ (struktura mše, officium, formy gregoriánského chorálu)

Světská lyrika – trubadúři, truvéři, minnesang +  Organální vícehlas

Notre-Dame + polyfonie 13.století a 14. století – Ars Antiqua a Ars Nova

Hudba doby renesanční, osobnosti franko-vlámských a italských skladatelů

Specifika hudební kultury v českých zemích

Přerod v barokní sloh, vznik opery, italská opera a kantáta období baroka (Monteverdi, Caccini…)

Francie a Anglie v době baroka (Lully, Couperin, Purcell, Haendel ad.)

Duchovní hudba baroka na základě vlastního poslechu a četby + osobnosti J. S. Bach a G. F. Haendel

Instrumentální hudba italského baroka (Vivaldi, Scarlatti ad.), druhy, styly, barokní suita

České země v době baroka (Michna, Rovenský ad.)

Opera 1650 – 1750

Proměna období baroko-klasicismus, rekapitulace + didaktické podněty

Anotace

Předmět integrativně zahrnuje disciplín: hudební teorie, intonace, sluchová analýza, dějiny hudby.

Obsah předmětu: základní principy vokálního, instrumentálního a soudobého kontrapunktu, neterciová akordická stavba, akordické kombinace, církevní a moderní evropská modalita, bitonalita a polytonalita, rozšířená tonalita, atonalita, serialita, aleatorika. Analýza a interpretace skladeb instrumentální a vokální literatury. Dějiny evropské hudby - od počátku do roku 1750, církevní mody, vokální polyfonie - v rovině teoretické i praktické.

Studijní programy