Charles Explorer logo
🇨🇿

Historie tělesné kultury a antropomotorika

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPBT4T033A

Sylabus

1.     Význam předmětu, základní pojmy, úkoly, metodologie.

2.     Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva (antropogeneze, sapientace, humanizace), základní informace o historii tělesné kultury, filozofická, antropologická a sociologická východiska TTK.

3.     Tělesná kultura a její vztahy k materiální kultuře, kultuře mezilidských vztahů a kultuře duchovní.

4.     Místo pohybu v životě člověka i společnosti.

5.     Systémové pojetí tělesné kultury, hypokineze, somatomentální vývoj osobnosti. Kvalita života a životní styl, zdravotně orientovaná zdatnost a výkonnost,

6.     Etické, ekologické a estetické souvislosti TK.

7.     Vymezení pojmu kineziologie, pohybový systém člověka, funkční anatomie pohybového aparátu, řízení hybnosti.

8.     Antropomotorika v kinantropologii, její předmět, obsah, struktura a metodologie.

9.     Druhy motoriky, ontogeneze motoriky člověka, strukturální, procesuální a finální stránka tělesných cvičení.

10.   Senzomotorické  učení a jeho fáze.

11.   Zdravotně orientovaná zdatnost, výkonnost.

12.   Motorické schopnosti a dovednosti, jejich biologický základ, struktura a hodnocení, diagnostika motoriky člověka.

13.   Motivace v tělesné výchově a sportu.

14.   Agrese ve sportu.

15.   Regulace aktuálních psychických stavů.

16.   Psychologický trénink, jeho význam,  sociální percepce, sportovní komunikace.

17.   Psychické procesy při tělovýchovné činnosti v adolescenci.

18.   Emoce, poznávací, emočně-motivační a volní procesy.

19.   Psychologie soupeření a soutěžení.

20.   Kreativita učitele v tělesné výchově a sportu, překážky tvořivosti. praktické využití poznatků v podmínkách tělesné výchovy a sportu. Úvod do studia historie tělesné kultury. Výchova a tělesná kultura předvěkých a starověkých civilizací, feudalismu, renesance a raně buržoazní společnosti. Tělovýchovné systémy

19. a

20. století. Vznik a vývoj moderního sportu a olympijského hnutí. Vznik školní TV. Česká tělesná kultura v létech 1840 - 1918 (tělocvičné ústavy, Sokol, vývoj sportu a turistiky, dělnická TV, Orel). Československá tělesná kultura v letech 1918 -

1945. Vývoj čs. tělesné kultury od roku 1945 do současnosti. Dětské a mládežnické organizace (Zálesáctví, Skauting, YMCA, trampské hnutí, studentské sportovní hnutí, Pionýr). Zápočtové požadavky - seminární práce. Požadavky ke zkoušce - test z názvosloví a ústní zkouška.

Anotace

Cílem předmětu je poskytnout studentům informace o základech teorie tělesné kultury, antropomotoriky a psychologie tělesné výchovy a sportu. Naučit posluchače chápat význam pohybových aktivit pro vytváření životního stylu. Základními tématy jsou: Tělesná kultura jako sociokulturní jev, její místo v kulturním vývoji lidstva a měnící se role v různých společensko-historických podmínkách. Kinantropologie jako vědní obor. Antropomotorika v kinantropologii, její předmět a obsah. Akcentace biologické, sociální a psychologické souvislosti při vytváření životního stylu. Základy psychologie sportu. Praktická psychologická cvičení zaměřená na využití pohybových aktivit při řešení současných společenských problémů mládeže (hypoaktivita, drogové a jiné závislosti). Udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním seminární práce na zadané téma. Zkouška vyžaduje ústní ověření.

Vývoj tělesné kultury ve světě i na území českého státu se zvláštním zřetelem k vývoji TK v období 19. a 20. století, olympijskému hnutí a historii školní tělesné výchovy.

Literatura