Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika hudební výchovy II

Předmět na Pedagogická fakulta |
OPNH4H022A

Sylabus

1.      Cíl a obsah HV, koncepce hudební výchovy, postavení HV v systému vzdělávání, kurikulární dokumenty a učebnice Hv, školy s rozšířeným vyučováním hudební výchově, didaktické zásady ve výuce HV, metody a formy výuky. 2.      Seznámení s notačními programy a hudebními technologiemi vhodnými pro hv na 2. stupni ZŠ. 3.      Pojetí role učitele a žáka ve vzájemné komunikaci s uměleckým dílem, metodika poslechu, koncipování stavby hodiny, typy poslechových hodin, didaktická interpretace hudebního díla. 4.      Aspekty uplatnění nonartificiální hudby v HV, hudební činnosti spojené v souvislosti s nonartificiální hudbou, praktické osvojení metodické řady rozvoje rytmických dovedností. 5.      Metodika rozvoje pěveckých a intonačních dovedností. Esteticko výchovná práce s písní, volba písně, metodický postup nácviku jednohlasu, dvojhlasu a vícehlasu. 6.      Hudební technologie jako prostředek rozvoje hudebních dovedností a osvojování a procvičování hudebních poznatků v HV. 7.      Modernizace hudebně výchovného procesu (vizualizace, projektové vyučování, integrativní pojetí hv, polyestetická výchova.

Didaktické pomůcky v HV, motivace k aktivnímu činnostnímu pojetí hv, praktické osvojení metodické řady rozvoje nástrojových dovedností. 8.      Metodika rozvoje tvořivých projevů žáků, výchova ke kreativitě.

Anotace

Komplexní pohled na stávající koncepci HV, podstata a sepětí hudebních činností. Výchova ke kreativitě v hudební a hudebně pedagogické oblasti. Pojetí role žáka a učitele ve vzájemné komunikaci i v komunikaci s uměleckým dílem. Organizační formy hudebního vyučování, vyučovací hodina, její stavba a typy. Snahy o modernizaci HV procesu (vizualizace, využití moderní techniky, notační programy, projektové vyučování, integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova, postavení a úloha nonartificiální hudby ve školní praxi apod.).

Praktické osvojení základních metodických řad rozvoje hudebních dovedností (rytmických, pěveckých, intonačních, nástrojových, hudebně pohybových apod.). Volba písně z hlediska nároků na stav žákových hudebních dovedností, metody nácviku jedno a vícehlasu, estetickovýchovná práce s písní. Historicko-genetická, strukturální, sémantická a axiologická analýza hudebního díla a jeho didaktická interpretace. Koncipování stavby vyučovací hodiny – vypracování příprav studentů a jejich realizace při výstupech v semináři se zřetelem na komplexnost a provázanost hudebních činností a na tvořivý přístup k výuce.

Studijní programy