Téma 1: Jak se ekonomická antropologie vydělila z ekonomie
- vývoj forem ekonomické integrace: reciprocita, redistribuce, tržní směna
- souvislost ekonomické antropologie s politickou antropologií (souvislost ekonomického vývoje s politickým uspořádáním)
- "spor o metodu" - vídeňská škola vs. německá historická škola
- substantivisté a formalisté (K. Polanyi)
Doporučená literatura:
Murphy, R. F. 1998. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, SLON, s. 134–146.
Polanyi, Karl. 2006. Velká transformace. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK). (vybrané kapitoly)
Téma 2: Peníze a) "co jsou peníze?" – výměnný obchod a "vynález" peněz, peníze jako náhrad oběti, původní peníze ve funkci zúčtovací jednotky (protože pro běžné používání měly mince příliš velké hodnoty) b) vývoj materiality peněz – od mušliček k elektronickým penězům c) trh a směna – vznik trhu (trh – záměrný lidský výtvor), paradox ceny – vzniká na trhu jako průsečík nabídky a poptávky (nedá se z ničeho odvodit), k čemu jsou peníze – je to komodita nebo médium ? Co je to "hodnota" a jak vzniká ? d) význam peněz v různém kontextu – různé nahlížení hodnoty peněz podle jejich původu nebo určení, e) sociální důsledky rozvoje peněžního hospodářství – umožnění "dálkového vlastnictví" (narušení závislosti člověka na půdě), odosobnění vztahů, anonymizace, individualismus
Doporučená literatura:
Sokol, Jan. 2004. Co jsou peníze?. Praha, Sociologický Časopis / Czech Social Review 40 (4), str. 509-518.
Horáček, Miroslav. 2012. Habitus hazardního hráče. Praha, Nakladatelství Lidové noviny (NLN), str. 105-118 (Kap. Peníze ve hře).
Friedman: Ostrov kamenných peněz in: Friedman, Milton. 1997. Za vším hledej peníze. Přeložil Josef Šíma. Praha: Grada : Liberální Institut.
Weber: Protestantská etika a duch kapitalismu in: Weber, Max. 2009. Metodologie, sociologie a politika. 1. vyd. Knihovna novověké tradice a současnosti, sv. 27. Praha: OIKOYMENH.
Marx, Karl. 1954. Kapitál; kritika politické ekonomie. Praha: Státní Nakladatelství Politické Literatury. (kap. 1-3)
Sokol, Jan. 2007. Moc, peníze a právo: esej o společnosti a jejích institucích. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
Simmel, Georg. 1997. Peníze v moderní kultuře a jiné eseje. Praha, Sociologické nakladatelství (SLON), str. 7-25.
Téma 3: Závazek a dluh
- závazek – objevuje se mnohem dřív než peníze, dluh je pak exaktně vyčíslený závazek (jako zúčtovací jednotka slouží peníze)
- vznik úvěrového systému (vznikl mnohem dřív, než se začaly používat peníze)
- ekonomické pojetí: napřed vznikly peníze a potom dluh; antropologické pojetí: je to přesně opačně – peníze „vznikly“ kvůli možnosti vyčíslit dluh (srov. Graeber: Dluh)
- směnný obchod a peníze – směnný obchod (ve formě úvěrového systému) existuje běžně vedle směny za peníze
- "trojúhelníkový" obchod - dálkový obchod s kombinací výměnného a peněžního obchodu
- úvěrová teorie peněz: peníze nejsou komodita ("věc"), ale jen účetní nástroj
- půjčky na úrok: původní odůvodnění úroku jako podílu na budoucím zisku
Doporučená literatura:
Graeber, David. 2012. Dluh: prvních 5000 let. 1. vyd. Brno: BizBooks., str. 19-56 (Kap. 2 Mýtus výměnného obchodu; Kap. 3 Prvotní dluhy).
Braudel, Fernand. 1999. Dynamika kapitalismu. Vyd. 1. Historické myšlení, sv. 8. Praha: Argo.
Téma 4: Dar a směna
- více významů pojmu "dar": dar jako skrytá ekonomická směna (Mauss), dar jako sociální jednání (Bourdieu), dar jako gratuitní čin (Bauman)
- povinnost darovat, přijmout a oplatit dar
- darování za účelem získání převahy nad obdarovaným (princip potlače)
- prestiž, ekonomie a moc
- "dar" v současné ekonomice – využití a konsekvence (např. vyvolání pocitu závazku)
- dar jako "totální závazek" (Mauss)
- dar jako sociální jednání (Bourdieu) – důležitost časového intervalu mezi darem a proti-darem – interval jako "clona"
Doporučená literatura:
Bourdieu, Pierre. 1998. Teorie jednání. Praha, Karolinum, str. 121–151 (kap. Ekonomie symbolických statků).
Bauman, Zygmunt. 1996. Myslet sociologicky. Praha, Slon, s. 89–105 (kap. Darování a směna).
Mauss, Marcel. 1999. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Praha, SLON, s. 12-38, s. 74-98.
Eriksen, Thomas Hylland. 2008. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha: Portál. (sféry směny: str. 228-230)
Testart, Alain. 2013. „What is a gift?" HAU: Journal of Ethnographic Theory 3 (1): 249–261.
Veblen, Thorstein. 1999. Teorie zahálčivé třídy. Vyd. 1. Klas : klasická sociologická tradice, sv. 3. Praha: Sociologické nakladatelství. (kap. 2, 3, 4)
Téma 5: Jak nakupujeme: Etnografie chování spotřebitele (Miller: A Theory of shopping)
- možné významy nakupování: nakupování jako náboženský rituál, nakupování jako sociální akt (vyjádření lásky k blízkým), nakupování jako náhrada chybějících sociálních vztahů
- Treat and Thrift: odměna za nakupování a šetrnost při nakupování
- dražší a kvalitnější nebo raději levnější a méně kvalitní ?
- slevy a akce: posun vnímání útraty: "kolik jsem utratil" se mění na "kolik jsem ušetřil"
Doporučená literatura:
Miller, Daniel. 1998. A theory of shopping. 1st pub. Ithaca: Cornell University Press. (kap. 1: Making love in supermarkets)
Granovetter, Mark. 1985. „Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness". The American Journal of Sociology 91 (3): 481–510.
Téma 6: Ekonomika sdílení a okrajová (fringe) ekonomika a) sdílení
- co znamená ekonomika sdílení a jaké jsou její podoby
- sdílení jako alternativní ekonomické jednání a jeho postupné prorůstání do mainstreamové ekonomiky b) fringe economy
- okrajová ekonomika vs. neformální ekonomika v porovnání s mainstreamovou
- co je "fringe economy" a jaké je její místo: bazary, zastavárny, bleší trhy, trhy – specifika, odlišnosti a souvislosti s mainstreamovou ekonomikou (aktérství zákazníka, vyjednávání podmínek, hraní rolí…)
Doporučená literatura:
Gregson, N., a L. Crewe. 1996. „The bargain, the knowledge, and the spectacle: making sense of consumption in the space of the car boot sale". Environment and Planning, D: Society and Space, č. D 15: 87–112.
Widlok, Thomas. 2013. „Sharing: allowing others to take what is valued". HAU: Journal of Ethnographic Theory. 3 (2): 11–31.
Gregson, N., a L. Crewe. 2003. Second-Hand Cultures. Oxford: Berg.
Belk, Russel. 2010. „Sharing". Journal of consumer research, č. 36.
Gregson, N., B. Longstaff, a L. Crewe. 1997. „Excluded spaces of regulation: car boot sales as an enterprise culture out of control ?" Environment and Planning, A 29 (b): 1717–37.
Kužel, Stanislav. 2002. „Dekolektivizace, neformální ekonomika a etnická segregace ‚Romů´ na severovýchodním Slovensku". Český lid, 89 (2): 125–47.
Goffman, Erving. 1999. Všichni hrajeme divadlo : sebeprezentace v každodenním životě. Přeložila Milada McGrathová. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon. (zejm. kap. 1 Herecké výkony)
Caskey, John P. 1994. Fringe Banking: Check-Cashing Outlets, Pawnshops, and the Poor. New York: Russell Sage Foundation.
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky ekonomické antropologie a ukázat, jaká témata a významy se mohou objevovat v souvislosti se směnou zboží a jaké klíčové problémy se vynořují při zkoumání těchto jevů.
Zaměříme se na to, v čem je antropologický přístup specifický, jak se liší od ekonomického a kde je případně možné hledat styčné body. Oblast zájmu ekonomické antropologie a její vývoj bude představen především prostřednictvím vybraných textů těch antropologů, kteří se danými tématy zabývali.
Kurs vyžaduje průběžnou přípravu na hodiny (především četbu vybraných doporučených textů - některé z nich v AJ) a očekává se aktivní zapojení studentů v hodinách.
Klíčová slova: směna, dar, dluh, reciprocita, sdílení, peníze, racionalita, sociální zakotvenost, logika jednání