Příspěvek si klade za cíl seznámit odbornou veřejnost s jednou z oblastí sledovaných v rámci evropského výzkumu gramotnosti ELDEL (Enhancing literacy development in European languages). Představen bude především hlavní cíl projektu, kterým je sledování prediktorů čtení a psaní a souvislosti se specifickými poruchami učení.
V tomto příspěvku se zaměříme na jednu vybranou oblast, která se ukázala jako problematická až v průběhu našeho výzkumu - fenomén odkladu školní docházky. V naší studii jsme analyzovali vzorek dvaceti dětí, kterým byla odložena školní docházka, pocházející původně z našeho výzkumného vzorku 210 dětí sledovaných od předškolního věku do konce druhé třídy.
U tohoto vzorku jsme porovnali výkony v testech mapujících některé prediktory čtení a psaní s výsledky dětí bez odkladu školní docházky a zjišťovali jsme, v jakých dovednostech vykazují slabší skóre.