Příspěvek se zabývá úlohou standardů pro výuku cizích jazyků v pátých a devátých ročnících základní školy z hlediska zvýšení systematičnosti hodnocení a zavedení národních standardizovaných testů. Na základě obecně přijatého cíle výuky cizích jazyků – dosažení komunikativní kompetence na požadované úrovni jako komplexního souboru ovládnutí řečových dovedností a jazykových prostředků – jsou v příspěvku prezentovány výsledky analýzy nově vytvořených standardů pro výuku cizích jazyků pro páté a deváté ročníky základní školy.
Tyto výsledky jsou pak srovnávány s možnostmi testování úrovně dosažených znalostí a dovedností v cizích jazycích v rámci zavádění národních srovnávacích testů, přičemž jsou brány v potaz různé formy testování a druhy testových položek. Cílem příspěvku je posouzení, zda dosud vytvořené standardy jsou dostatečným podkladem pro zavádění systematičnosti hodnocení a zda mohou vést ke zvyšování kvality učení se cizím jazykům.