První roky školní docházky jsou stěžejním obdobím pro osvojení si základních školních dovedností, jako je čtení, psaní a počítání. U některých dětí je však tento proces narušen jejich genetickou výbavou anebo jinými oslabeními ve vývoji.
Přednáška se věnovala hodnocení úrovně rozvoje čtenářských dovedností u žáků 2. třídy ZŠ. Čtenářské dovednosti byly hodnoceny s použitím sady čtenářských testů - hodnocena je jak rychlost a chybovost čtení, tak porozumění čtenému. Výsledky zahrnovaly čtyři skupiny dětí s vyšším rizikem potíží v osvojování raných gramotnostních dovedností - dětmi s narušeným vývojem řeči a jazyka (specificky narušený vývoj řeči, artikulační neobratnost), dětmi, u nichž se vyskytly potíže v osvojování čtení či dyslexie v rodině, a dětmi, u nichž se rodiče obávají o jejich řečový vývoj, ač v užitých testových metodách se daný deficit neukázal.
Pro porovnání byla zahrnuta i kontrolní skupina dětí bez řečového/jazykového deficitu a rodinné zátěže.