Strategické materiály školské politiky v ČR mají v sobě zakotveny zásady spravedlivého přístupu ke vzdělávání. Výsledky mezinárodních šetření však spíše vypovídají o nerovnostech vzdělávacího systému.
Ukazuje se, že podstatným momentem nerovnosti systému je již volba základní školy. Zatím je bohužel k dispozici jen velmi málo informací o rozhodování rodičů při volbě základní školy.
Příspěvek se zaměřuje na metodologické přístupy zjišťování aspektů volby základní školy v českém vzdělávacím systému s cílem zjistit, jak výběr školy probíhá, jaké jsou postoje rodičů a jaké principy reálně školy používají při přijímání dětí do 1. třídy. Speciální pozornost je věnována zjišťování kognitivních schopností dítěte v mateřské škole.
Cílem je potom zjištění, zdali úroveň těchto schopností má nějaký vliv na rozhodování rodičů při volbě základních školy.