Charles Explorer logo
🇨🇿

Čtení z pohledu výukových metod: analyticko-syntetická metoda a metoda genetická

Publikace na Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

V projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika jsme nemohli opomenout didaktické vlivy na oblast porozumění čtenému. V předložené kapitole jsme se zaměřili se na nejdůležitější oblast - výukové metody čtení.

Jak víme z jiných studií, je rozvoj čtenářských dovedností vázán na výukovou metodu čtení, žáci té které metody mohou vykazovat dílčí odlišnosti v rozvoji jednotlivých aspektů čtenářské gramotnosti. Abychom se mohli věnovat rozdílům v porozumění čtenému skrze výukové metody čtení, sledovali jsme nejdříve i otázku dekódování v námi užívaných diagnostických nástrojích i širší kontext techniky čtení, která sleduje způsoby čtení (stupeň čtenářských návyků).

Všechny aspekty čtenářských dovedností, včetně sledovaného porozumění čtenému, jsou vztaženy ke dvěma nejrozšířenějším metodám výuky čtení - analyticko-syntetické metodě a metodě genetické.