Přestože má péče o děti s dyslexií v České republice dlouhou tradici, byla dosud pozornost věnována pouze některým aspektům rozvoje čtenářských dovedností. V současné době tak např. stále scházejí údaje o tom, zda (případně v jakém rozsahu) je u dětí s dyslexií v porovnání s ostatními čtenáři narušeno porozumění textu.
Příspěvek představuje studii, která se zaměřila na mapování úrovně a profilu porozumění čtenému u dětí s dyslexií na konci mladšího školního věku. Dětem s dyslexií (N=34) ve věku 9-10 let byla zadána baterie testů jazykových, kognitivních a čtenářských dovedností.
Následně byly výkony porovnány s výkony vrstevníků (N=134) a s výkony mladších dětí (N=125) na stejné úrovni schopnosti čtení slov (dekódování). V souladu se zahraničními výzkumy dyslexie výsledky potvrdily výrazné čtenářské obtíže na úrovni čtení slov, poukázaly však také specifické charakteristiky v profilech čtenářského i jazykového porozumění.