Testová diagnostická baterie PorTex - klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol byla připravena v aplikačním projektu u Technologické agentury ČR. Nabízí pracovníkům poradenského systému ve školství - psychologům a speciálním pedagogům ve školních poradenských pracovištích i školských poradenských zařízeních komplexní podněty pro hodnocení rozvíjející se čtenářské gramotnosti u žáků 1. stupně základních škol.
Využití najde v diagnostice čtenářských obtíží jakéhokoli charakteru či čtenářského výkonu u žáků z různých rizikových skupin čtenářů.Testová baterie koresponduje se zahraničními přístupy a současně respektuje principy psychodiagnostiky v České republice. Kromě testů čtenářské dovednosti dekódování a dalších aspektů techniky čtení přináší diagnostické nástroje k měření úrovně porozumění textům.
Ty byly koncipovány ve vývojové perspektivě (poslech s porozuměním, hlasité čtení s porozuměním, tiché čtení s porozuměním). Výhodou testové baterie je, že dává oporu pro sledování klíčových vlivů, které se do rozvoje gramotnostních dovedností promítají, ať už jsou to jazykové předpoklady (fonologické a morfologické kompetence žáků), tak osobnostní (sebehodnocení žáka) a enviromentální vlivy (působení rodiny, podněty ze strany učitele).
V části manuálu B jsou publikovány informace o průběhu standardizačního výzkumu, popisy vzorku a výsledky ve sledovaných skupinách žáků (z hlediska výukových metod čtení a pohlaví), statistické parametry testů (reliabilita, validita) a výsledky standardizačního výzkumu, včetně norem pro hodnocení výkonů žáků v jednotlivých testech dle ročníků a doby testování.