Testová baterie PorTex (Porozumění textu) byla připravena v projektu Technologické agentury ČR s názvem Klíčové gramotnostní dovednosti u žáků základních škol. I když je primárně zaměřena na porozumění textům prostřednictvím nových testů porozumění (poslech s porozuměním, hlasité čtení s porozuměním, tiché čtení s porozuměním), je možné ji označit za komplexní.
Zahrnuje totiž všechny důležité oblasti, které vstupují do rozvoje gramotnostních dovedností (fonologie, jazykové uvědomování, komplexní čtení, sebehodnocení čtení, environmentální vlivy) a které by měly být posuzovány v případě čtenářských obtíží žáků 1. st. ZŠ a hledání vhodných intervenčních opatření ke zmírnění obtíží.
V příspěvku byla představena teoretická východiska i proces standardizace testové baterie a také jsme se věnovali možnostem jejího využití ve školní a poradenské praxi.